התוויה עירוני ח', 6 שנתי, ראשית עבור חט"ב
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה, התמקדות בפרקי תעופה ורחפנים ופרויקטי העמקה נוספים.
-חלק מהשיעורים משותפים לכלל הכיתות, חלק לכיתות מסוימות בלבד.
- למטה התוויה מלאה לכל אשכול, עם מספרי השיעורים המתוכננים.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו. גם בשיעורי המבוא יש פעילות מייקרית פשוטה לעבודה.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
הרחבה לכתות הרגילות והרחבה נוספת לכיתה ט' 1
- ישנה הרחבת לימוד לכיתות הרגילות בתחומי התעופה - שיעורי העשרה לצד בניית זהבן ורחפן מלא קבוצתי עם כל החומר התאורתי
- לכיתה ט'1 תוספת פרויקטים - 1. פוליגרף . 2. רחפן פאזל . 3. רישוי לפנאי וספורט (טרם אושר)
, חוברת הקורס.
לוז שנתי -
ז'3 - ח"מ - 12 תלמידים
ח'3- ח"מ - 10 תלמידים
ח'2 - 21 תלמידים
ט'-3- 15 תלמידים
ט'2 - 21 תלמידים
ט'1 - 24 תלמידים
25מפגשים של 45 דקות
2 כיתות חינוך מיוחד
כיתות שאינן חינוך מיוחד - תוספת רחפנן כיתתי + טיסנים
כיתה ט'1 - תוספת פרויקטים - פוליגרף + רחפן פאזל
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
מייקרים לכולם |
הרחבות |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
|
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
|
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
|
|
סליים |
ניסוי הכימיה הנפוץ בעולם, שבסופו, סליים. ללא צורך באיתור כימקלים ביתיים. |
|
|
|
|
|
מטוטלת |
לימוד נושא מושג מרכז הכובד ומקבילית הכוחות. המושג מומנט. |
|
|
|
2 |
|
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
1 |
|
גלגל תאוצה |
החוק השני של ניוטון, כוח צנטרפוגלי ויצירת גלגל עם מהירות גבוהה |
|
3.9 |
|
|
|
ספינר |
כוח צנטרפוגלי, חשיבות תהליך הפטנט בשמירה על קניין רוחני, כאבן יסוד בפיתוח מדע וטכנולוגיה. |
|
|
|
|
|
טלסקופ |
מכשיר אופטי לצפייה בעצמים רחוקים מאוד (כוכבים). מדוע העצם הנצפה הפוך? מה תרם הטלסקופ לחקר האסטרונומיה ובאמצעות מי ? |
|
|
|
2 |
|
פוליסטיסן |
כלי טיס פשוט המדגים את חשיבות מושג מרכז כובד של מטוסים. |
|
3.9 |
|
3 |
|
מערכת השמש דגם תלת מימדי |
לימוד מערכת השמש עם הרחבה לאסטרונומים הגדולים של כל הזמנים. |
|
3.9 |
|
2 |
|
רוטוקופטר |
כלי טיס פשוט, הממחיש את הבורג האווירי של דה וינצ'י. |
|
3.9 |
|
4-5 |
|
נורת שולחן לד |
מעגל חשמלי פשוט עם נורת לד, לימודי חשמל, זרם. |
|
3.9 |
|
6-7 |
|
מטוס חשמלי |
מטוס דו כנפי, בעל מנוע חשמלי, מדחף היוצר כוח סחב. |
|
10.10 |
|
8-9 |
|
מולקולה |
לימוד הטבלה המחזורית, בחירה באטום פחמן, בניה של מודל מרהיב של מולקולה בשם BUKYBALL, הבנה של חוזק חומר ומשקל בהתאם למבנה המולקולה. |
|
|
|
10 |
|
משקפי תלת מימד |
משקפת המסוגלת להפוך תמונות דו מימדיות הקיימות בערכה, לתלת מימדיות. |
|
10.10 |
|
11-12 |
|
חללית בראשית |
סיפור פרוקיט בראשית של סוכנות החלל. דיון בתוצאות הניסוי. האם הצלחה או כישלון? |
|
|
|
13 |
|
גלגל קסם |
גלגל שדוחפים אותו, הוא מתרחק ואז חוזר, באמצעות משקולת ש"מסתבכת" בגומיה |
|
10.10 |
|
14-15 |
|
תחנת כוח |
מכשיר המיצר חשמל באמצעות תנועת היד ותנועה יחסית של סליל ומגנט. הכיצד? |
|
|
|
16-17 |
|
כדורי ברנולי |
צמד כדורים הממחישים את החוק החשוב ביותר בתעופה, באופן מפתיע מההגיון. |
|
|
|
18-19
ללא ט'1 |
|
חרק רובוטי |
חרק הנע באמצעות מנוע גיר בתנועה מצחיקה. |
|
|
|
20-21 |
ללא ט'1 |
מכונית סולארית |
מכונית הנוסעת באמצעות תא סולארי ומנוע חשמלי |
|
|
|
22 |
|
קופת קסם |
קוביה שהיא קות חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע |
|
10.10 |
|
23 |
|
שעון מלחים |
יוצרים תא סוללה מחומרים כימיים ואלקטרודות. באמצעות הסוללה מפעילים שעון. |
|
10.10 |
|
-24 |
|
מצפן |
לימוד שושנת הרוחות ויצירת מצפן לניווט |
|
10.10 |
|
רחפנים - העשרה מתוך הפרקים כאן תוך כדי בניית רחפן - לכיתות הרגילות
טיסנאות - העשרה לכיתות הרגילות ובניית טיסן 1 - טריינר
אלקטרוניקה - פרויקט עבור ט'-1
שיעור מספר |
שם המערך |
למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
-- |
מגן דוד
מנגדים
תירגולי הלחמות |
לכיתה ט'1 |
|
|
|
18-19 |
פוליגרף |
לכיתה ט' 1 במקום
חרק רובוטי |
|
|
|