סוללות ליתיום פולימר (LiPo)
אודות
סוללות ליתיום פולימר הן אחת ההמצאות החשובות בתעשיית כלי הטיס הנשלטים מרחוק. הן מסוגלות לספק אנרגיה חשמלית רבה, בזמן קצר, ויחד עם המצאת מנועי הבראשלס הם הצליחו להביא לתפנית חדה בעולם הנשלט מרחוק, בו ההגמוניה של מנועי הניטרו חלפה לטובת מנועים חשמליים.
לסוללות הליתיום גם חסרונות וחשוב להכירן, על מנת לפעול אתן נכון. בעמוד זה ננסה לסקור את הדברים החשובים שצריך לדעת.
סוללות ליפו, מורכבות מתאי סוללה, החל מתא אחד ועד בכלל. כל תא מספק מתח נומינאלי של 3.7 וולט, כאשר הסוללה פרוקה, ובמצב טעון מגיע התא למתח של 4.2 וולט. כך לדוגמא סוללה של 3 תאים תהא בעלת מתח שנע בין 11.1 וולט במצב פרוק ל- 12.6 וולט במצב טעון.
מעבר למספר התאים,
גודל התאים הוא גם פרמטר חשוב ההמצביע על כמות האנרגיה החשמלית שכל תא יכול לאגור. גודל זה נמדד ביחידות אמפר. ככל שיש לסוללה יותר "אמפרים", היא למעשה יכולה לעשות עבודה מסוימת ליותר זמן.
כמות התאים תשפיע על הכוח של הסוללה (למשל, איזה גודל מנוע לסובב),
גודל התאים על משך הזמן שהסוללה תספק את הזרם הנדרש.
וזה מוביל לדבר הבא - הזרם
הזרם החשמלי שכל סוללה מסוגלת להוציא, גם משתנה מסוללה לסוללה, והא נמדד בערך C. סוללה בעלת ערך 1C למשל מסוגלת להוציא בזמן נתון זרם בקיבולת של התכולה שלה בדיוק. לממשל, סוללה של 1300MAH , בערך 1C, תוכל להוציא, לא יותר מזרם של 1.3 אמפר.
וכאן היופי הגדול של הסוללה, הסוללות הללו מגיעות בערך C של 10 / 20 / 40 / 70 ואף יותר. וזה אומר שהן מסוגלות לפרוק זרם שגדול גם פי 70 מנפחם בלי להנזק. למשל סוללה של 5 אמפר בערך 70 C תהא מסוגלת להוציא זרם מטורף של 350 אמפר !!
זרם אדיר שאפילו בנין מגורים לא מגיע לצרוך. ברור שסוללה כזו תתרוקן תוך שניות ספורות (51 שניות ליתר דיוק).
בבחירת הסוללה יש לחשוב על הכוח הנדרש (כמות תאים), נפח התאים ככל שנזדקק לשימוש ממושך כך הנפח יגדל ולבסוף ערך הפריקה ב-C. ככל שבמעגל החשמלי של כלי הטיס הזרם שעתיד לעבור גבוהה יותר כך הסוללה צריה לתמוך בערך C בהתאם.
נזכור שמשקל הסוללה עולה ככל שהיא מורכבת מיותר תאים, ככל שהם גדלים וככל שהערך C גדל, המוליכים של הסוללה עבים יותר ולכן גם לבסוף המשקל.
מכל האמור, בחירה נכונה שך סוללה אינה דבר של מה בכך ונדרש ניסיון רב על מנת לבצע התאמה נכונה. חוכמת ההמונים נכונה גם הפעם.
חיסרון גדול של הסוללה הנה ברגישותה לטיפול לא נכון. ראשית אם מחברים סוללה לשימוש שהיא אינה מיועדת אליו, למשל צריכת זרם גבוהה יחסית ליכולתה, היא תינזק.
בנוסף אם מרוקנים אותה, הרי שכאמור לעיל, מתח הסוללה יורד מ 4.2 וולט לתא לעד 3.7 וולט. סוללה שרוקנה לגמרי, תהא מסוגלת עדיין להוציא זרם חשמלי, אך מכאן היא תינזק. ערכי התא שלה ימשיכו לרדת וכשהם יגיעו לערך 3.5 וולט לתא, הסוללה כבר תהיה בסכנה של היהרסות חסרת תקנה.
על כן אסור לרוקן את הסוללה עד הסוף אף פעם. תמיד יש להשאיר אותה טעונה לפחות ב- 20% מערכה.
וזה עוד לא הכל. גם סוללה שטעונה במלואה ללא שימוש עלולה לההירס, כי הכימיה של התאים בשיא הפוטנציאל והסוללה רוצה לעבוד. לכן, יש להטעין סוללה רק בסמוך לשימוש ולהמנע מאחסון על המדף במצב של סוללה מלאה. אחסון צריך שיהיה בכ- 60% קיבולת לערך, שמתח התאים בערך 3.9 וולט.
טעינה של סוללות ליפו, נעשית על ידי מטען בלנסר חכם אשר דואג להטעין כל תא בנפרד ולאזן בינהם כך שבסיום הטעינה כל התאים יהיו בעלי מתח זהה. אם לא היה כך הדבר, בעת חיבור הסוללה למנוע, היה מתרחש מפל מתחים שהיה מזיק לציוד.
לכן, יש להטעין הסוללה
במטען יעודי בלבד.
מכל האמור לעיל נדרש לדעת מהו מתח הסוללה, כדי לשמור עליה. זאת עושים באמצעות
וולט מטר אשר יודע למדוד את המתח של כל תא בנפרד ומתח הסוללה הכולל. כך לפני כל טיסה בודקים מתח וגם בסיומה וכך אנו יודעים האם הטסנו יותר מידי זמן / פחות מידי ומהו קצב פריקת הסוללה, ביחס לסגנון ההטסה שלנו.
לסיום בטיחות
סוללות ליפו מסוגלות לפרוק כאמור זרמים גבוהים ולכן הן גם מסוכנות
יש להטעין בהשגחה בלבד, כלומר, אסור להטעין סוללות ולצאת למשל מהבית.
כדאי מאוד לבצע את הטעינה והאחסון
בתיק חסין לאש.
שמירה נאותה על הכללים תשמור על הבטיחות שלכם ועל חיי הסוללה.
בהצלחה