מטוסים הנם כלי תחבורה המתאפיין בתנועה בעולם שהנו תלת מימדי. משכך, התמצאות בעולם זה נשלטת על ידי הגהים שיאפשרו למטוס לתמרן במרחב תלת מימדי זה.
בפרק זה נלמד על צירי המטוס וכיצד עוזרים לנו הגאיי המטוס לשלוט בצירים אילו.
שלושת צירי המטוס
הצירים הנם ביחס למרכז הכובד של הטיסן. נקודה בה דנו בעבר.
ציר מספר 1 – ציר הסבסוב
ציר זה הנו האנכי המתואר בציור. תנועה בציר זה תגרום לחרטום המטוס לנוע ימינה ושמאלה. על התנועה בציר זה אחראי הגה הכיוון : תנועה שמאלה של הגה הכיוון תגרום לשינוי צורת הפרופיל של מייצב הכיוון, עילוי שיחול עליו יגרום למטוס לסבסוס שמאלה בציר.
ציר מספר 2 – ציר העלרוד
ציר זה הנו הציר האופקי בשרטוט. תנועה בציר זה תגרום לחרטום המטוס לעלות (לנסוק) או לרדת (לנחות). על התנועה בציר זה אחראי הגה הגובה. בציור הגה הגובה עולה. הדבר גורם לשינוי פרופיל מייצב הגובה, זנב במטוס ירד, החרטום יעלה והמטוס יינסוק.
תנועה בציר העלרוד.
ציר מספר 3 – ציר הגלגול
זהו הציר העובר לאורך גוף המטוס כולו. תנועה בציר זה תגרום למטוס להתגלגל. על התנועה בציר אחראיים הגהים הנקראים מאזנות. בציור מאזנת ימין עולה, מאזנת שמאל יורדת, כתוצאה מכך פרופיל הכנף משתנה באופן שונה בכל צד והמטוס מתגלגל ימינה.