תוכנית קרב, הנדסה רחפנים ושאר מעופפים - התוויה
1. התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה, התמקדות בפרקי תעופה והנדסה.
2. שני אשכולות גיל: א-ג/ ד-ו . התוויה שונה לכל אשכול גיל.
3. חלק מהשיעורים משותפים לשני האשכולות, חלק יחודיים לאשכול מסוים בלבד.
4. למטה התוויה מלאה לכל אשכול, עם מספרי השיעורים המתוכננים.
5. שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
6. שימו לב שסדר השיעורים אינו מפורט בטבלה בהכרח לפי הסדר שיש להעביר. יש קפיצות בשורות.
7. שיעורי העשרה שאינם ממסופרים הם שיעורים שיש לשלבם בעשייה באופן שוטף.
8. המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
9. עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
10. יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
11. יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
12. יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
13. רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
14. אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
15. יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור ולבדוק את נהול הדיווח בכל בית ספר.
אשכול גדולים הרחבת רחפנים וטיסנים
-ההתוויה מלאה שיעורי הרחבה בתחום להקרנה לילדים.
- ישנם שיעורים תאורתיים רבים. אפשר לשלב עם בנייה ואפשר להעברים כשיעור בפני עצמו.
- יהיה נכון לבקש מהתלמידים לקרוא על נושא המערך ולבוא עם ידע מוקדם/ לתת מטלות ביתיות.
- התלמידם בונים שני טיסנים, לומדים נושאי תעופה שונים, לומדים הרבה על רחפנים ויש שיעור של הפרחת רחפן כם רכז ההדרכה.
- לקראת סיום השיעור המדריך יעבור בנקודות על החומר הנלמד והתלמידים ירשמו זאת במחברתם
.
- במהלך השנה, האחראי על תחום הרחפנים בחברה יגיע לבצע הטסה של רחפן זהה והעמקה של החומר הנלמד בתחום-
זהו שיעור שכבתי ויש להערך אליו.
- יש לעבור על חוברת הקורס במלואה
, חוברת הקורס.
לוז שנתי
30מפגשים של 45 דקות
2 אשכולות גיל - צעירים א-ג / בוגרים ד'-ו'
עד 20 משתתפים בקבוצה
* יש לעדכן מיד אחרי השיעור הראשון את כמות התלמידים בכל קבוצה.
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
אשכול
א'-ג' |
אשכול
ד'-ו' |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
1 |
קופת קסם |
מערך פתיחה דגש על סרטוני האילוזיה ושימוש נכון בקופת הקסם. |
|
|
|
2 |
2 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
3 |
3 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
31 |
31 |
סליים |
ניסוי הכימיה הנפוץ בעולם, שבסופו, סליים. ללא צורך באיתור כימקלים ביתיים. |
|
|
|
32 |
|
מטוטלת |
לימוד נושא מושג מרכז הכובד ומקבילית הכוחות. המושג מומנט. |
|
|
|
3 |
3 |
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
4 |
|
הוברבורד |
חוק ברנולי וצינור ונטורי יוצרים כלי פיסקלי מרחף על השולחן |
|
|
|
5 |
|
משקפת |
עדשה מקטינה ועדשה מגדילה, במרחק נכון זה מזה, מיצרים משקפת מתקפלת לכיס |
|
|
|
6-7 |
|
מכונית תנע |
מכונית עץ מדהימה שנוסעת באמצעות כוח בלון. ישום פעולה ותגובה, השלישי של ניוטון. |
|
|
|
8 |
|
קליידוסקופ |
3 מראות של משולש שווה צלעות, יוצרות בבואה ענקית של צבעים וצורות. |
|
|
|
|
32 |
משקפי VR |
עולם הוירטואל ריאליטי, ההבדל בין מציאות מדומה לרבודה, צפיה בסרט חלל תלת מימדי באמצעות משקפת שיצרנו. |
|
|
|
9 |
4 |
גלגל תאוצה |
החוק השני של ניוטון, כוח צנטרפוגלי ויצירת גלגל עם מהירות גבוהה |
|
|
|
10 |
|
ספינר |
כוח צנטרפוגלי, חשיבות תהליך הפטנט בשמירה על קניין רוחני, כאבן יסוד בפיתוח מדע וטכנולוגיה. |
|
|
|
11 |
5 |
פוליסטיסן |
כלי טיס פשוט המדגים את חשיבות מושג מרכז כובד של מטוסים. |
|
|
|
12 |
6 |
מערכת השמש דו מימד |
נלמד את מאפייני כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. סרטוני הרחבה על מערכת השמש. והסבר מדוע יש עונות לשנה. |
|
|
|
13 |
|
נשכן מפרקים |
התאמת מבנה שלד, באמצעות פרקים ומפרקים, ליכולת ביצוע תנועה של חיים. |
|
|
|
|
|
קטאפולטה |
כלי נשק קדום, המבוסס על הרבה פיסיקה וחוק שימור אנרגיה |
|
|
|
14 |
|
גוני השלד |
בנייה של דגם שלד האדם, להכרות של מבנה גוף האדם- העצמות. |
|
|
|
|
7 |
ספיירוגרף |
מעגלים בעלי גלגלי שיניים המאפשרים ציורים מתמטיים מרהיבים. זהו ציוד קבוע שחוזר אין לתת לתלמידים |
|
|
|
15 |
8 |
רוטוקופטר |
כלי טיס פשוט, הממחיש את הבורג האווירי של דה וינצ'י. |
|
|
|
|
|
מכונית גומי |
מכונית המונעת באמצעות רצועת גומי. חוק שימור האנרגיה. |
|
|
|
16 |
9 |
סביבוני אילוזיה |
סביבונים בעלי צורות גאומטריות ההופכות למיוחדות בעת סיבובן. |
|
|
|
17 |
10 |
גשר לאונרדו |
גשר ללא מתירים וללא בסיס, ובכל זאת חזק מאוד. הכיצד? |
|
|
|
|
|
מאוורר סולארי |
מאוורר הפועל באמצעות מנוע חשמלי ותא סולארי |
|
|
|
|
11 |
נורת שולחן לד |
מעגל חשמלי פשוט עם נורת לד, לימודי חשמל, זרם. |
|
|
|
18 |
|
מכונית מגנטית |
כוחות משיכה ודחייה של מגנטים, להנעה של מכונית קטנה |
|
|
|
|
12-13 |
מולקולה |
לימוד הטבלה המחזורית, בחירה באטום פחמן, בניה של מודל מרהיב של מולקולה בשם BUKYBALL, הבנה של חוזק חומר ומשקל בהתאם למבנה המולקולה. |
|
|
|
19 |
14 |
פריסקופ |
חוק שבירה וההחזרה במלוא הדרו, ליצירת כלי אופטי ההופך אותנו לרואים ובלתי נראים. |
|
|
|
|
|
קופסת חקר |
זכוכית מגדלת עוצמתית לשיעור מעבדת חקר עצמים בהגדלה כגון עלים וחרקים. |
|
|
|
|
15 |
משקפי תלת מימד |
משקפת המסוגלת להפוך תמונות דו מימדיות הקיימות בערכה, לתלת מימדיות. |
|
|
|
|
16-17 |
חללית בראשית |
סיפור פרוקיט בראשית של סוכנות החלל. דיון בתוצאות הניסוי. האם הצלחה או כישלון? |
|
|
|
|
18 |
גלגל קסם |
גלגל שדוחפים אותו, הוא מתרחק ואז חוזר, באמצעות משקולת ש"מסתבכת" בגומיה |
|
|
|
20 |
|
סרט הנפשה |
צמד תמונות, שמעבר מהיר ביניהן, מדמה תנועה. נבנה כמה צמדים שכאלה. |
|
|
|
21 |
|
צמידי שמש |
צמידים שיודעים "לזרוח" במגע עם הקרינה האולטרה סגולית. למידה על ספקטרום האור, וכיצב נזהרים בשמש. שיעור לקיץ. |
|
|
|
|
|
חול צבעוני |
מלחים בצבעים שונים ליצירת קולאז'ים מחול. מזכירים שיש מינרלים שונים בטבע. |
|
|
|
|
|
מאזניים |
מכשיר למדידת משקלים. אמנם קדום, אך ליווה את האנושות אלפים בשנים. נלמד את הפיסיקה שמאחורי המאזניים. כוח, מרחק, מומנט. |
|
|
|
|
19 |
ציפור מרכז כובד |
צורה גאומטרית מורכבת, עם מרכז כובד במקום מפתיע. מדוע ? |
|
|
|
22 |
|
זואוטרופ |
מכשיר המאפשר צפיה בסרט קצר המורכב מאוסף תמונות רבות הדומות אחת לשנייה |
|
|
|
|
|
מופע ירח |
מהו מילוא? מהו מולד ? איך זה קשור לתאריך העברי? מהי תנועת הירח סביב כדו"א? |
|
|
|
23 |
|
תנועה והסוואה |
איך בעלי חיים מסוים את עצמם בטבע? |
|
|
|
24 |
|
תמונות קמות לתחייה |
שקף ודף שמעבר יחסי ביניהם גורם לתמונה ליצר חיים |
|
|
|
26 |
|
חרוזי מים |
כדורי סאפ הגדלים לעד פי 50 במסתם, מאפשרים השקיה מבוקרת של עציצים. |
|
|
|
27 |
|
קסם המים הנעלמים |
מים שנמזגים לכוס ונעלמים באמצעות אבקה סודית. |
|
|
|
28 |
|
פתיתי שלג |
יצירה של שלג מחומר כימי |
|
|
|
29 |
|
צבעי ניוטון גליון סריג |
שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור |
|
|
|
|
|
מצפן |
לימוד שושנת הרוחות ויצירת מצפן לניווט |
|
|
|
30 |
|
פרפרוקוש |
מעוף של חרקים בטבע. יצירת פרפר שעף באמצעות גומיה אוצרת אנרגיה |
|
|
|
רחפנים -העשרה לקראת יום הטסה שיעה עם רכז ההדרכה
טיסנאות