התוויה הרצוג נתיבות - תוכנת קרב
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה, בפעילות מייקרית כללית.
- זו תוכנית שנה שנייה שלוקחת בחשבון את מה שהיה בשנה שעברה.
- תוכנית אחידה לכולם.
- גיתות ג' - 102 ילד, עושים פעילות לסירוגין אחת לשבועיים. - יש לוודא הערכות לוגיסטית מתאימה ולכן להםן יש התוויה של חצי המערכים.
- למטה התוויה מלאה לכל אשכול - ג' והשאר , עם מספרי השיעורים המתוכננים.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
לוז שנתי
30מפגשים של 45 דקות
12 קבוצות. 6 קבוצות בכל יום. יומיים עבודה .
גיליאי ג'-ו'
עד 20 משתתפים בקבוצה .
שולם על תוספת 16 ילד בסך כל הקבוצות.
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
כולם |
רק ג' |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
1 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
1 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
2 |
2 |
סליים |
ניסוי הכימיה הנפוץ בעולם, שבסופו, סליים. ללא צורך באיתור כימקלים ביתיים. |
|
5.9 |
|
3 |
|
מטוטלת |
לימוד נושא מושג מרכז הכובד ומקבילית הכוחות. המושג מומנט. |
|
10.10 |
|
4 |
|
הוברבורד |
חוק ברנולי וצינור ונטורי יוצרים כלי פיסקלי מרחף על השולחן |
|
10.10 |
|
8 |
|
פיקאצו- לד |
מעגל חשמלי פשוט, צרכן לד, ללימוד ראשוני של עקרונות החשמל |
|
|
|
6-7 |
|
גלגל תאוצה |
החוק השני של ניוטון, כוח צנטרפוגלי ויצירת גלגל עם מהירות גבוהה |
|
10.10 |
|
5 |
3 |
ספינר |
כוח צנטרפוגלי, חשיבות תהליך הפטנט בשמירה על קניין רוחני, כאבן יסוד בפיתוח מדע וטכנולוגיה. |
|
5.9 |
|
9 |
|
טלסקופ |
מכשיר אופטי לצפייה בעצמים רחוקים מאוד (כוכבים). מדוע העצם הנצפה הפוך? מה תרם הטלסקופ לחקר האסטרונומיה ובאמצעות מי ? |
|
|
|
10 |
4 |
פוליסטיסן |
כלי טיס פשוט המדגים את חשיבות מושג מרכז כובד של מטוסים. |
|
10.10 |
|
11 |
|
מפת כוכבים |
כיצד יראו גרמי השמיים בכל מועד בשנה שנבחר ? |
|
12/12 |
|
12 |
5 |
מערכת השמש דו מימד |
נלמד את מאפייני כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. סרטוני הרחבה על מערכת השמש. והסבר מדוע יש עונות לשנה. |
|
5.9 |
|
13 |
6 |
סביבוני אילוזיה |
סביבונים בעלי צורות גאומטריות ההופכות למיוחדות בעת סיבובן. |
|
12/12 |
|
14 |
7 |
גשר לאונרדו |
גשר ללא מתירים וללא בסיס, ובכל זאת חזק מאוד. הכיצד? |
|
12/12 |
|
15+16 |
|
מטוס חשמלי |
מטוס דו כנפי, בעל מנוע חשמלי, מדחף היוצר כוח סחב. |
|
12/12 |
|
17 |
|
פריסקופ |
חוק שבירה וההחזרה במלוא הדרו, ליצירת כלי אופטי ההופך אותנו לרואים ובלתי נראים. |
|
|
|
18+19 |
|
חללית בראשית |
סיפור פרוקיט בראשית של סוכנות החלל. דיון בתוצאות הניסוי. האם הצלחה או כישלון? |
|
10.10 |
|
20 |
8 |
סרט הנפשה |
צמד תמונות, שמעבר מהיר ביניהן, מדמה תנועה. נבנה כמה צמדים שכאלה. |
|
10.10 |
|
21 |
|
צמידי שמש |
צמידים שיודעים "לזרוח" במגע עם הקרינה האולטרה סגולית. למידה על ספקטרום האור, וכיצב נזהרים בשמש. שיעור לקיץ. |
|
10.10 |
|
22+23 |
|
תחנת כוח |
מכשיר המיצר חשמל באמצעות תנועת היד ותנועה יחסית של סליל ומגנט. הכיצד? |
|
12/12 |
|
24 |
9 |
כדורי ברנולי |
צמד כדורים הממחישים את החוק החשוב ביותר בתעופה, באופן מפתיע מההגיון.
הדגמה בלבד - יחידה אחת |
|
10.10 |
|
26 |
|
תמונות קמות לתחייה |
שקף ודף שמעבר יחסי ביניהם גורם לתמונה ליצר חיים |
|
12/12 |
|
27 |
11 |
קופת קסם |
קוביה שהיא קות חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע |
|
5.9 |
|
|
|
קנגרו |
הסבר על גלגלי שיניים ואיך הם עובדים למשחק של צמד קנגרו שנאבקים |
|
|
|
28 |
|
חרוזי מים |
כדורי סאפ הגדלים לעד פי 50 במסתם, מאפשרים השקיה מבוקרת של עציצים. |
|
12/12 |
|
29 |
12 |
קסם המים הנעלמים |
מים שנמזגים לכוס ונעלמים באמצעות אבקה סודית. |
|
12/12 |
|
30 |
13 |
פתיתי שלג |
יצירה של שלג מחומר כימי |
|
12/12 |
|
31 |
14 |
פרוזדור אינסופי |
שתי מראות מקבילות - מראותיים- מראות דמות המונחת ביניהן אינסוף פעמים... |
|
10.10 |
|
30 |
15 |
צבעי ניוטון גליון סריג |
שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור |
|
12/12 |
|
29 |
12 |
פרפרוקוש |
מעוף של חרקים בטבע. יצירת פרפר שעף באמצעות גומיה אוצרת אנרגיה |
|
15.9 |
|