התוויה ניצנם אליכין
- 2 תוכניות אחת WE MAKE השנייה תעופה.
- יש להבין כל קבוצה במערכת ביומית, מה מקבלת.
- למטה התוויה מלאה לכל אשכול, עם מספרי השיעורים המתוכננים.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
לוז שנתי
23מפגשים של 45 דקות
7 קבוצות
2 אשכולות גיל - צעירים א-ב / בוגרים ג'-ד'
א - 22 ילד
ב- 14
ב - 14
ג - 13
ג - 13
ד - 14
ד - 14
עד 103 ילד סך הכל.
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
פעילות מייקרים
א-ב |
ג-ד |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
20 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
20 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
2 |
|
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
3 |
|
הוברבורד |
חוק ברנולי וצינור ונטורי יוצרים כלי פיסקלי מרחף על השולחן |
|
10.10 |
|
4 |
|
פיקאצו- לד |
מעגל חשמלי פשוט, צרכן לד, ללימוד ראשוני של עקרונות החשמל |
|
10.10 |
|
5 |
|
טלסקופ |
מכשיר אופטי לצפייה בעצמים רחוקים מאוד (כוכבים). מדוע העצם הנצפה הפוך? מה תרם הטלסקופ לחקר האסטרונומיה ובאמצעות מי ? |
|
10.10 |
|
|
23 |
בומראנג א' |
כלי ציד קדום הפועל על עקרונות אוירודינמיקה בסיסיים. |
|
10.10 |
|
|
24 |
בומראנג ב' |
|
|
10.10 |
|
6 |
|
מערכת השמש דו מימד |
נלמד את מאפייני כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. סרטוני הרחבה על מערכת השמש. והסבר מדוע יש עונות לשנה. |
|
10.10 |
|
7 |
|
סירת קיטור |
כלי השיט שחיבר בעבר בין יבשות. מודל בלבד. הסבר מהו קיטור ואיך נוצר. |
|
|
|
|
|
גוני השלד |
בנייה של דגם שלד האדם, להכרות של מבנה גוף האדם- העצמות. |
|
|
|
10 |
|
ספיירוגרף |
ציוד שחוזר . |
|
|
|
11 |
|
סביבוני אילוזיה |
סביבונים בעלי צורות גאומטריות ההופכות למיוחדות בעת סיבובן. |
|
|
|
12 |
|
מכונית מגנטית |
כוחות משיכה ודחייה של מגנטים, להנעה של מכונית קטנה |
|
|
|
13 |
|
פריסקופ |
חוק שבירה וההחזרה במלוא הדרו, ליצירת כלי אופטי ההופך אותנו לרואים ובלתי נראים. |
|
|
|
14 |
|
משקפי תלת מימד |
משקפת המסוגלת להפוך תמונות דו מימדיות הקיימות בערכה, לתלת מימדיות. |
|
10.10 |
|
15 |
|
גלגל קסם |
גלגל שדוחפים אותו, הוא מתרחק ואז חוזר, באמצעות משקולת ש"מסתבכת" בגומיה |
|
|
|
16 |
|
סרט הנפשה |
צמד תמונות, שמעבר מהיר ביניהן, מדמה תנועה. נבנה כמה צמדים שכאלה. |
|
|
|
17 |
|
צמידי שמש |
צמידים שיודעים "לזרוח" במגע עם הקרינה האולטרה סגולית. למידה על ספקטרום האור, וכיצב נזהרים בשמש. שיעור לקיץ. |
|
|
|
18 |
|
ציפור מרכז כובד |
צורה גאומטרית מורכבת, עם מרכז כובד במקום מפתיע. מדוע ? |
|
|
|
|
21 |
כדורי ברנולי |
הדגמה בלבד |
|
|
|
19 |
|
מאובנים |
מיהו הפאונתולוג ? מהם מאובנים. חושבים בעל חיים שקבור במאובן ומגדירים את הסוג שלו באמצעות מגדיר דינוזאורים. |
|
|
|
|
|
חרק רובוטי |
חרק הנע באמצעות מנוע גיר בתנועה מצחיקה. |
|
|
|
20 |
|
זואוטרופ |
מכשיר המאפשר צפיה בסרט קצר המורכב מאוסף תמונות רבות הדומות אחת לשנייה |
|
|
|
21 |
|
קופת קסם |
קוביה שהיא קות חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע |
|
|
|
|
|
קנגרו |
הסבר על גלגלי שיניים ואיך הם עובדים למשחק של צמד קנגרו שנאבקים |
|
|
|
22 |
|
חרוזי מים |
כדורי סאפ הגדלים לעד פי 50 במסתם, מאפשרים השקיה מבוקרת של עציצים. |
|
|
|
22 |
|
קסם המים הנעלמים |
מים שנמזגים לכוס ונעלמים באמצעות אבקה סודית. |
|
|
|
23 |
22 |
פרפרוקוש |
מעוף של חרקים בטבע. יצירת פרפר שעף באמצעות גומיה אוצרת אנרגיה |
|
10.10 |
|
רחפנים - הדגמה של בניית רחפן מ א'-ת' . שווה ערך 8 מפגשים - גדולים בלבד
טיסנאות - גדולים בלבד