פלך ירושלים
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה, עבור כתות ז'
התוכנית מתמקדת בנושא טיסנאות עם חשיפה והתנסות במייקרים עבור כיתות ח'
- למטה התוויה מלאה, עם מספרי השיעורים המתוכננים.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
אשכול כיתות ח' הרחבת טיסנאות
-ההתוויה מלאה שיעורי הרחבה בתחום להקרנה לילדים. תוך כדי שלבי העבודה על הטיסנאים
- אפשר לשזור את נושא הטיסנאים יחד עם המייקרס, באופן שיבחר המדריך. לא חייבים ברצף.
לוז שנתי
15מפגשים של 90 דקות
כיתות ח' התמקדות בטיסנאות בשילוב מייקרים ימי א'
כיתות ז' מייקרים בלבד ימי ג'
עד 20 משתתפים בקבוצה
תכנית כיתות ז' [תוספת לכיתות ח'] WE MAKE
כיתות ח' |
כיתות ז' |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
1 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
1 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
2 |
2 |
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
|
9 |
משקפת |
עדשה מקטינה ועדשה מגדילה, במרחק נכון זה מזה, מיצרים משקפת מתקפלת לכיס |
|
23.1 |
|
|
8 |
מכונית תנע |
מכונית עץ מדהימה שנוסעת באמצעות כוח בלון. ישום פעולה ותגובה, השלישי של ניוטון. |
|
23.1 |
|
|
10 |
משקפי VR |
עולם הוירטואל ריאליטי, ההבדל בין מציאות מדומה לרבודה, צפיה בסרט חלל תלת מימדי באמצעות משקפת שיצרנו. |
|
23.1 |
|
|
9 |
טלסקופ |
מכשיר אופטי לצפייה בעצמים רחוקים מאוד (כוכבים). מדוע העצם הנצפה הפוך? מה תרם הטלסקופ לחקר האסטרונומיה ובאמצעות מי ? |
|
23.1 |
|
12 |
|
מטוס חשמלי |
מטוס דו כנפי, בעל מנוע חשמלי, מדחף היוצר כוח סחב. |
|
|
|
|
11 |
עריסתו של ניוטון |
צעצוע מנהלים מוכר. חוק שימור התנע. |
|
|
|
|
4 |
משקפי תלת מימד |
משקפת המסוגלת להפוך תמונות דו מימדיות הקיימות בערכה, לתלת מימדיות. |
|
23.1 |
|
13 |
3 |
חללית בראשית |
סיפור פרוקיט בראשית של סוכנות החלל. דיון בתוצאות הניסוי. האם הצלחה או כישלון? |
|
בוצע |
|
|
5 |
משחק היד היציבה |
יצירת משחק המצפצף בכל פעם שסוגרים מעגל בשל רעידת היד. מי יכול להיות מנתח כירורגי שיהיה גדול ? |
|
23.1 |
|
11 |
|
מנורת לילה |
|
|
17.3 |
|
|
12 |
מכונית רחף |
מכונית שנעה באמצעות מנוע חשמלי שמיצר דחף אוויר. |
|
17.3 |
|
|
6 |
חרק רובוטי |
חרק הנע באמצעות מנוע גיר בתנועה מצחיקה. |
|
17.3 |
|
|
7 |
רובוט מרקד |
רובוט רוטט המסוגל לצייר באמצעות רגלי הטוש שיש לו, ציורים מתמטיים מרהיבים. |
|
17.3 |
|
|
14 |
טנק שרמן |
הפיכה של סיבוב מנוע ממהירות לכוח, מאפשר לטנק שנבנה להתקדם ולעבור מכשולים |
|
17.3 |
|
|
|
סירת פדלים |
סירה שנעה באמצעות מנוע חשמלי ופדלים. מתח פנים של מים. פעולה ותגובה. |
|
17.3 |
|
|
|
סירת מנוע חשמלית |
סירה שנעה באמצעות מנוע חשמלי ומדחף. מתח פנים של מים. פעולה ותגובה. |
|
|
|
|
15 |
רובוט זחל |
רובוט שמחכה תנועה של זחל. באמצעות מנוע, גיר רובוטי. |
|
17.3 |
|
|
13 |
מכונית סולארית |
מכונית הנוסעת באמצעות תא סולארי ומנוע חשמלי |
|
17.3 |
|
טיסנאות
תוכנית לכיתות ח'