ג'ויסטיק רכיב אלקטרוני שנמצא בהרבה מכשירים שונים. בדרך כלל מדובר בידית שניתן להזיז בשני צירים מאונכים. בדרך כלל
ניתן גם ללחוץ על הידית כמו כפתור. תנועות הידית בדרך כלל מתרגמת לתנועה של רובוט או אובייקט דיגיטלי במחשב.
איך בנוי הג'יוסטיק?
גויסטיק מורכב בדרך כלל משני פוטנציומטרים אשר ממוקמים במאונך אחד לשני. הידית מחוברת לשני הפוטנציומטרים. כל
כל פוטנציומטר אחרי על ציר אחד והוא מתרגם את התנועה של הידית באותו ציר לאות חשמלי שניתן לקרוא על ידי הבקר.
בנוסף בתחתית הגויסטיק קיים כפתור בדומה לכפתור שפגשנו בשיעור הקודם - מאפשר לנו לחוש לחיצה על הידית.
מה זה פוטנציומטר?
פוטנציומטר או בעברית נגד משתנה, לרכיב יש ציר שניתן לסובב - סיבוב הציר משנה את ההתנגדות בין הפינים של הפוטנציומטר.
ברוב המקרים נחבר את אחד הפינים הקיצונים של הפוטנציומטר למתח 0V (GND) ואת הפין הקיצוני השני למתח הסוללה 5V.
אם נמדוד את המתח בפין האמצעי נוכל קבוע את מיקום הזוויתי של ציר הפוטנציומטר. לדוגמא אם נקרא מתח של 0V או 5V נדע
כי סובבנו את ציר הפוטנציומטר עד לזיוות הקיצונית ביותר שהוא מסוגל להגיע אליה. במידה וניקרא מתח של 2.5V נדע שהציר
נמצא בדיוק באמצע תחום התנוע שלו.
סרטון שמסביר כיצד פוטנציומטר עובדים -
היכן ניתן לפגוש גויסטיקים בחיי היום יום?
בגויסטיקים משתמשים בעיקר בשלטים, בעזרת הגויסטיק המפעיל יכול לפקוד פעולות. דוגמא למכשיר שמשתמש בגויסטיק הוא שלט
של קונסולת משחקים - הגויסטיק מאפשר לנו להניע את הדמות במשחק. שימוש נוסף בגויסטיק הוא למשל במערכת שמאפשרת להטיס
מזל"ט.
כיצד מחברים את ג'יוסטיק לארדואינו?
ראשית נאתר את רכיבי הג'יוסטיק בקופסאת החיישנים.
לאחר מכן נחבר את הגויסטיק ללוח הארדואינו באופן הבא:
כעת נחבר את לוח הארדואינו למחשב ונעלה את הקוד הבא לארדואינו:
לאחר העלת הקוד נפתח את מוניטור התקשורת ונוכל לראות כיצד הערכים בצג משתנים כאשר אנו מזיזים את ידית הגויסטיק או לוחצים עליה.
לאחר מכאן נפתח את התצוגה הגרפית ונראה כיצד אנו יכולים לגרום לגרפים לעלות ולרדת על ידי הזזת ידית הגויסטיק.
אתגר
1. שנה את הקוד כך שהערכים שמוצגים על המסך ינועו בין 100 ל 100- במקום בין 0 ל 1023.
פתרון
1. פתרון בקוד הבא -
ניתן לראות בשורות 18 ו- 19 שאנו נעזרים בפקודת MAP שמאפשרת לנו להמיר את הערכים הנתונים לערכים הרצויים.