התוויה צמרות .
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, רב תחומי.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
לוז קורסי
12מפגשים של 90 דקות
2 קבוצות יסודי - ג'-ה'
עד 20 משתתפים בקבוצה
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
שיעור מס' |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה |
החזרה |
1 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
2 |
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
4 |
משחק היד היציבה |
יצירת משחק המצפצף בכל פעם שסוגרים מעגל בשל רעידת היד. מי יכול להיות מנתח כירורגי שיהיה גדול ? |
|
|
|
7 |
מאזניים |
מכשיר למדידת משקלים. אמנם קדום, אך ליווה את האנושות אלפים בשנים. נלמד את הפיסיקה שמאחורי המאזניים. כוח, מרחק, מומנט. |
|
|
|
2 |
סירת פדלים |
סירה שנעה באמצעות מנוע חשמלי ופדלים. מתח פנים של מים. פעולה ותגובה. |
|
11.11 |
|
5 |
מבוך לייזר |
שבירה והחזרה של קרן לייזר במבוך מראות, נסיט קרן אור לאן שאנו רוצים |
|
11.11 |
|
9 |
סגוויי סולארי |
מנוע חשמלי, תא סולארי, ומתקן סגאוי שפועל שיוצאים לשמש |
|
|
|
8 |
מכונית סולארית |
מכונית הנוסעת באמצעות תא סולארי ומנוע חשמלי |
|
|
|
12 |
קופת קסם |
קוביה שהיא קות חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע |
|
|
|
10 |
פרוזדור אינסופי |
שתי מראות מקבילות - מראותיים- מראות דמות המונחת ביניהן אינסוף פעמים... |
|
|
|
3 |
שעון מלחים |
יוצרים תא סוללה מחומרים כימיים ואלקטרודות. באמצעות הסוללה מפעילים שעון. |
|
11.11 |
|
1 |
טלפון חוטי |
העברת קול דרך שני גביעים המחוברים בחוט... |
|
11.11 |
|
6 |
טביעת אצבע |
יצירת תבנית של האצבע שלנו מחומר כימי וגוף מחומר נוסף. |
|
|
|
11 |
צבעי ניוטון גליון סריג |
שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור |
|
|
|
11 |
מצפן |
לימוד שושנת הרוחות ויצירת מצפן לניווט |
|
|
|