התוויה בגין דימונה
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה
שתי כיתות א' מקבלות, כל אחת , שעה בתחום הרובוטיקה באחריות בית הספר באמצעות מדריך הארה.
יתר הכיתות, ג'-ו', תוכנית מייקרים מחציתית זהה לכולם. באמצע השנה מתחלפות קבוצות.
- למטה התוויה מלאה עם מספרי השיעורים המתוכננים.
-שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף
ההתוויה במלואו.
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד במקרה של תלמידים חוזרים שבצעו מערך זהה בעבר.
כמו כן את כמות התלמידים בכל קבוצה.
- המדריך יעבוד לפי סדר הלוז השנתי, מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית.
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן.
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים.
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר.
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר.
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם.
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור.
לוז שנתי
35מפגשים של 45 דקות
2 * קבוצה א + ב' תכנית בית ספרית עם ערכות לגו רובוטיות באחריות בית ספר
1* כיתה ג' 13 ילד (במחצית ב' 9)
1 * כיתה ד' 8 ילדים (6 מחצית ב' )
1* כיתה ה', 15 ילדים ( 21 במחצית ב')
1* כיתה ו' 19 תלמידים (21 במחצית ב' )
18 +17 מפגשים מחצית א'/ב' שחוזר על עצמו
עשרת הדברות לשיעור מוצלח:
1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה.
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש.
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות.
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער.
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר.
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד.
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור.
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום.
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.
אשכול
גדולים |
שם המערך |
דגשים למדריך |
הכשרה |
מסירה סימסטר א |
מסירה סימסטר ב |
1 |
חשיפה
הגדרה של מייקינג |
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה
להסביר מה זה מייקינג. |
|
|
|
1 |
הגדרה של מדע |
ההבדל בין מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות
הגדולות בכל הזמנים לדעתם. |
|
|
|
1 |
סליים |
ניסוי הכימיה הנפוץ בעולם, שבסופו, סליים. ללא צורך באיתור כימקלים ביתיים. |
|
28.8 |
|
2 |
מטוטלת |
לימוד נושא מושג מרכז הכובד ומקבילית הכוחות. המושג מומנט. |
|
28.8 |
|
2 |
מערך מדענים |
מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו |
|
|
|
17 |
משקפי VR |
עולם הוירטואל ריאליטי, ההבדל בין מציאות מדומה לרבודה, צפיה בסרט חלל תלת מימדי באמצעות משקפת שיצרנו. |
|
|
|
3 |
גלגל תאוצה |
החוק השני של ניוטון, כוח צנטרפוגלי ויצירת גלגל עם מהירות גבוהה |
|
28.8 |
|
4 |
פוליסטיסן |
כלי טיס פשוט המדגים את חשיבות מושג מרכז כובד של מטוסים. |
|
28.8 |
|
10 |
מערכת השמש דו מימד |
נלמד את מאפייני כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. סרטוני הרחבה על מערכת השמש. והסבר מדוע יש עונות לשנה. |
|
15.9 |
|
5 |
נשכן מפרקים |
התאמת מבנה שלד, באמצעות פרקים ומפרקים, ליכולת ביצוע תנועה של חיים. |
|
28.8 |
|
6 |
גוני השלד |
בנייה של דגם שלד האדם, להכרות של מבנה גוף האדם- העצמות. |
|
28.8 |
|
7 |
רוטוקופטר |
כלי טיס פשוט, הממחיש את הבורג האווירי של דה וינצ'י. |
|
15.9 |
|
8 |
סביבוני אילוזיה |
סביבונים בעלי צורות גאומטריות ההופכות למיוחדות בעת סיבובן. |
|
27.11 |
|
9 |
גשר לאונרדו |
גשר ללא מיתרים וללא בסיס, ובכל זאת חזק מאוד. הכיצד? |
|
27.11 |
|
11 |
גלגל קסם |
גלגל שדוחפים אותו, הוא מתרחק ואז חוזר, באמצעות משקולת ש"מסתבכת" בגומיה |
|
15.9 |
|
12 |
צמידי שמש |
צמידים שיודעים "לזרוח" במגע עם הקרינה האולטרה סגולית. למידה על ספקטרום האור, וכיצב נזהרים בשמש. שיעור לקיץ. |
|
15.9 |
|
14 |
תמונות קמות לתחייה |
שקף ודף שמעבר יחסי ביניהם גורם לתמונה ליצר חיים |
|
27.11 |
|
13 |
קופת קסם |
קוביה שהיא קופת חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע |
|
15.9 |
|
15 |
צבעי ניוטון גליון סריג |
שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור |
|
27.11 |
|
16 |
מצפן |
לימוד שושנת הרוחות ויצירת מצפן לניווט |
|
27.11 |
|